Vizí projektu je vychovat absolventy, kteří disponují relevantními znalostmi, praktickými i přenositelnými dovednostmi a kteří jsou schopni proaktivně reagovat na proměnlivé požadavky trhu práce. Právě adaptabilita a inovativnost absolventů tvoří základní předpoklad úspěšné a udržitelné transformace regionu.

Cílem předkládaného projektu je zvýšit uplatnitelnost absolventů na současném a budoucím trhu práce a podpořit jejich schopnost pružně reagovat na dynamicky se měnící vnější podmínky a potřeby zaměstnavatelů. Absolventi budou vstupovat na trh práce lépe vybaveni jak odbornými znalostmi, tak dovednostmi, přenositelnými jazykovými, digitálními kompetencemi i měkkými klíčovými kompetencemi, které uplatní v moderním průmyslu, službách nebo ve vlastním podnikání. Tohoto cíle může být dosaženo pouze prostřednictvím zvyšování kvality vzdělávání, modernizací kurikula odborného vzdělávání na středních školách, rozvojem podnikavosti a napojením se na lídry inovací v regionu. Klíčovým nástrojem k dosažení deklarovaného cíle je systematické a cílené vzdělávání učitelů, kteří se žáky pracují.

Transformační potenciál

Projekt je tvořen souborem aktivit, jejichž cílem je kontinuálně a dlouhodobě zvyšovat kvalitu vzdělávání a nastartovat rozvoj podnikání v Moravskoslezském kraji (MSK), jakožto dvou významných parametrů, které přispějí k vypořádání se s hospodářskými a sociálními změnami, kterými region prošel a prochází. Jedná se o dlouhodobý projekt MSK přesahující dobu udržitelnosti OPST, kontinuita aktivit a dopadů projektu bude zajištěna po skončení financování OPST z rozpočtu MSK či dalších externích zdrojů.

Partnerství

Jedná se o partnersky připravovaný projekt. Nositelem a žadatel o dotaci je Moravskoslezský kraj, největší poskytovatel středoškolského vzdělávání (zřizovatel 90 středních škol) a garant financování celého projektu, a to včetně aktivit zapojených partnerů. Obsahovou náplň zajištují partneři projektu, organizace, které jsou navázány na MSK.

  • Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace (KVIC) vnáší do projektu systémovou změnu v přístupu ke vzdělávání. Cíleným rozvojem pedagogického leadershipu, inovací výuky a podporou spolupráce buduje síť učících se škol schopných pružně reagovat na aktuální i budoucí potřeby společnosti a trhu práce. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti práce se změnou, rozvoj podnikavosti a kreativity, digitální a jazykové dovednosti a profesní sebereflexi pedagogů.
  • Moravskoslezská Technologická Akademie, z. s. (MTA) posouvá odborné vzdělávání na novou úroveň prostřednictvím moderních výukových modulů EduBox®, které reflektují aktuální trendy a potřeby praxe. Témata zahrnují automatizaci, robotiku, AI, energetiku, strojírenství, kyberbezpečnost, podnikavost a další. MTA propojuje 51 středních škol kraje s inovačními lídry, podporuje vznik školních firem, business campů i žákovských inkubátorů.

Stěžejní neinvestiční část doplňuje výstavba nového objektu MTA, který bude sloužit nejen jako centrum pro školení pedagogů a odborný trénink žáků, ale také jako model environmentálně šetrných technologií v praxi.

Do roku 2025 si 20 zapojených škol vytvoří vlastní vizi a plán, jak se dál rozvíjet jako „učící se školy“. Vznikne také minimálně 220 EduBoxů® – chytrých výukových balíčků, které budou zdarma dostupné online. A co víc? Na středních školách v kraji bude fungovat 15 podnikatelských inkubátorů, kde si studenti mohou zkoušet podnikání v praxi.

Projekt propojuje školy s reálným světem a pomáhá mladým lidem růst – nejen ve třídách, ale i mimo ně. Projekt propojuje vzdělávání s reálným prostředím, posiluje rozvoj mladých lidí nejen ve školních lavicích, ale i mimo ně, a vytváří pevné základy pro dlouhodobou prosperitu a konkurenceschopnost Moravskoslezského kraje.

Harmonogram projektu

Partneři projektu

  • Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace (KVIC)
  • Moravskoslezská technologická akademie, z.s. (MTA)
  • Střední průmyslová škola a Obchodní akademie, Bruntál, příspěvková organizace
  • Střední škola teleinformatiky, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
  • Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace
  • Gymnázium a Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace
  • Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Frýdek-Místek, příspěvková organizace;
  • Střední škola technická, Opava, Kolofíkovo nábřeží 51, příspěvková organizace
  • Střední škola technických oborů, Havířov-Šumbark, Lidická 1a/600, příspěvková organizace
  • Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace
  • Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Ostrava, příspěvková organizace
  • Masarykova střední škola zemědělská a přírodovědná, Opava, příspěvková organizace

Seznámení s projektem
Nositel projektu:
Moravskoslezský kraj
Oblast podpory:
Lidé a dovednosti
Kraj:
Moravskoslezský kraj
Lokalita:
Moravskoslezský kraj (Bruntál, Ostrava, jednotlivé školy v kraji)

Typ projektu:
Investiční
Stav projektu:
Probíhá realizace

Celkové náklady:
1 087 301 984 Kč
Předpokládaná výše dotace:
924 206 686 Kč
Uvedené částky jsou pouze orientační a budou se pravděpodobně měnit.